vrijdag 11 juni 2021

Sorry....

 In mijn laatste gesprek met mijn psycholoog heb ik vooral een monoloog gehouden over wat me stoorde aan bepaalde mensen. Ze heeft geduldig geluisterd, af en toe een vraag tussendoor gesteld, waardoor ik weer verder kon met mijn monoloog. Aan het eind vatte ze samen: "Ik merk een heleboel boosheid. Laten we het daar de volgende keer eens over hebben."

Dat maakte meer in me los dan ik had bedacht. Ik ben er al de hele week druk mee in mijn hoofd. Waar ben ik dan zo boos over? Na een gesprek (of eigenlijk weer een monoloog) met mijn partner maakte hij de opmerking: "dus je bent eigenlijk boos op de wereld?" Mijn reactie was als door een bij gestoken: "natuurlijk niet!" maar na een paar seconden daalde het besef in: eigenlijk toch wel.

Ik kan moeilijk tegen oneerlijkheid, en laten we eerlijk wezen; de wereld barst van oneerlijkheid. Maar als ik daar heel diep in zou duiken, wat ik wel eens doe, dan zijn dat hele donkere dagen. Dat houd ik dus meestal af.

Ik zoek het dichter bij mezelf en kom tot de conclusie dat één van de dingen waar ik vaak boos over ben is dat ik de neiging heb om me overal voor te moeten verantwoorden en excuses aanbieden.  De gedachten en dingen die ik doe, mogen er niet zijn ofzo. Ook dit kost heel veel energie:

Heb ik weinig energie doordat er veel prikkels waren die dag, zoals eigenlijk altijd na een werkdag en na feestjes etc: sorry dat ik zo moe ben. 

Op feestjes ben ik niet zo aanwezig omdat ik over koetjes en kalfjes praten moeilijk vind of moeite heb om tussen 3 gesprekken me te focussen op 1 gesprek: Sorry dat ik ongeïnteresseerd overkom.

Ik rook. Al zo vaak zeg ik dat ik echt ga stoppen, maar dat wil ergens niet lukken, omdat ik dat eigenlijk nog niet voor mezelf wil. Sorry dat ik rook en niet sterk genoeg ben om te stoppen.

Ik ben niet zo gezellig vandaag, omdat dingen niet helemaal gaan zoals ik ze bedacht had, .Sorry dat ik chagrijnig ben.

Ik heb geen zin om te wandelen of ergens heen te gaan omdat ik na een week werken het eigenlijk heel fijn vind om even niets te hoeven. Sorry dat ik zo ongezellig ben.

Ik zing graag en moet wel eens oefenen, maar mijn man en vooral zoon vinden dat vaak niet prettig omdat ze beiden erg gevoelig zijn voor geluidsprikkels: Sorry dat ik lawaai maak.

Ik stuur iemand een berichtje of mail en ik krijg niet binnen 5 minuten antwoord waardoor ik ga twijfelen of de boodschap wel aardig was of gepast en dit bericht dan heel vaak ga teruglezen: Sorry dat ik gespannen ben

Ik ben druk met mijn eigen dingen, gezin werk en zit thuis vanwege corona waardoor ik mensen minder zie en dan vergeet iets van met te laten horen terwijl ik dat echt wel wil: Sorry voor mijn radiostilte

Ik ben nogal chaotisch en knoei vaak met dingen. Opruimen is niet mijn sterkste kant en schoonmaken al helemaal niet. Sorry dat het huis zo rommelig is.

Zo. Even genoeg sorry voor vandaag......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Spiegel

 Een van de dingen die mijn werk zo mooi en bijzonder maakt is dat je af een toe in de spiegel kijkt. Ik leer elke dag over mijzelf als leer...